16 مه 2023- مطالعه ی منتشر شده درDiabetes Care ، به نقش تمرینات بدنی در کودکان دارای اتوآنتی بادی های متعدد مرتبط با دیابت، در گروه سنی 5 تا 15 سال در کاهش پیشرفت دیابت نوع 1 پرداخته است.

در این مطالعه، محققان فعالیت بدنی و ارتباط آن با ایجاد خودایمنی جزایر و دیابت نوع 1 را در کودکان در معرض خطر ژنتیکی این بیماری، بررسی کردند.

به عنوان بخشی از مطالعه ی TEDDY، ارزیابی سالانه فعالیت با استفاده از شتاب ‌سنج از سن پنج سالگی انجام شد. محققان در مطالعه حاضر ارتباط بین زمان صرف شده برای انجام فعالیت بدنی روزانه و ظهور یک یا چند اتوآنتی بادی و پیشرفت به دیابت نوع 1 را در سه گروه خطر ارزیابی کردند.گروه های خطر عبارت بودند از:

· گروه خطر 1: از میان 3869 کودک که برای اتوآنتی بادیهای جزایر(IA) منفی بودند، تعداد 157 نفر برای یک اتوآنتی بادی مثبت شدند.

· گروه خطر 2: از میان 302کودک که برای یک اتوآنتی بادی مثبت بودند، تعداد 73 کودک برای چندین اتوآنتی بادیمثبت شدند.

· گروه خطر 3: از دویست و نود و چهار کودک که برای چندین اتوآنتی بادی مثبت بودند، 148 نفر به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.

نتایج مطالعه به شرح زیر است:

· هیچ ارتباط معنی داری در گروه خطر 1 یا گروه خطر 2 با افزایش فعالیت بدنی در روز وجود نداشت.

· ارتباط معنی داری در گروه خطر 3 با نسبت خطر 0.920 به ازای هر 10 دقیقه فعالیت بدنی بیشتر ثبت شد، بویژه زمانی که اتوآنتی بادی گلوتامات دکربوکسیلاز اولین اتوآنتی بادی بود، بطوری که نسبت خطر 0.883 به ازای هر 10 دقیقه ورزش بیشتر ثبت شد.

محققان گفتند: هر چه دقایق بیشتری در روز صرف فعالیت بدنی متوسط یا شدید شود، خطر پیشرفت به دیابت نوع 1 در کودکان 5 تا 15 ساله با اتوآنتی بادیهای متعدد، کمتر می شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/physical-exercise-halts-progression-of-type-1-diabetes-in-kids-with-diabetes-related-autoantibodies-111385